Κυριακή 5 Ιουλίου 2009

Πληγές χωρίς γιατριά

Το σημερινό ΒΗΜΑ (5-7-09) δημοσιεύει άρθρο του Γ. Μπαμπινιώτη με τίτλο "Τα εννιά κακά της Παιδείας μας"


Κατά τον κ Μπαμπινιώτη (Επικεφαλής του Εθνικού Διαλόγου για την Εκπαίδευση) εννέα είναι οι έκδηλες αδυναμίες της Ελληνικής Εκπαίδευσης:

  1. Το εκπαιδευτικό σύστημα δεν αξιολογείται, με συνέπεια να μην ξέρουμε υπεύθυνα τις αδυναμίες του και να μην μπορούμε, ως εκ τούτου, να παρέμβουμε διορθωτικά.
  2. Εκπαιδευτικοί ανεπαρκώς καταρτισμένοι και σπανίως επιμορφούμενοι.
  3. Κοινωνικά απαξιωμένη Τεχνική- Επαγγελματική Εκπαίδευση.
  4. Η γενικότερη κοινωνική απαξίωση τού δασκάλου. Η ελληνική κοινωνία δεν εμπιστεύεται τον δάσκαλο, όπως άλλωστε δεν εμπιστεύεται τον δικαστή, τον παπά, τον γιατρό, τον δημόσιο υπάλληλο κ.ά. Η αναξιοπιστία αυτή οδηγεί στην αναζήτηση όλο και περισσότερων δικλίδων ασφαλείας. Έτσι φτάσαμε σ΄ ένα αδιάβλητο μεν αλλά αναξιόπιστο και απάνθρωπο σύστημα εξετάσεων για τα πανεπιστήμια που από τη μια υπονόμευσε την έγκυρη φυσική αξιολόγηση τού μαθητή από τους δασκάλους του μέσα στο σχολείο κι από την άλλη μετέτρεψε το Λύκειο σε φροντιστήριο, χωρίς μάλιστα να εμπιστεύεται τη δουλειά που γίνεται σ΄ αυτό.
  5. Φροντιστήρια που υποκαθιστούν το Λύκειο.
  6. Το ξεπερασμένο εκπαιδευτικό σύστημα σχολείου, το οποίο απωθεί τους μαθητές (σχετική έρευνα έχει δείξει ότι οι μαθητές μας αισθάνονται αδιαφορία, καταπίεση, πλήξη έως απογοήτευση από το σχολείο!). Δεν αγαπούν οι μαθητές μας το σχολείο ούτε θέλουν να βρίσκονται σ΄ αυτό, γιατί πιστεύουν ότι όπως λειτουργεί δεν τους προσφέρει τίποτε ενδιαφέρον και σημαντικό για τη ζωή τους.
  7. Οι μεγάλες εκπαιδευτικές ανισότητες στη σχολική εκπαίδευση. Σχολεία χωρίς ή με εναλλασσόμενους δασκάλους, με εξαιρετικά ανόμοιες και αβοήθητες μαθητικές ομάδες, σχολεία διοικητικώς ανοργάνωτα και εκπαιδευτικώς ανυποστήρικτα. Σχολεία στο έλεος τού Θεού που λειτουργούν με τον πατριωτισμό κάποιων δασκάλων.
  8. Η Πολιτεία που διαχρονικά στην Παιδεία και στον πολιτισμό δεν δίνει καμιά προτεραιότητα, όπως φαίνεται και από τα οικονομικά μεγέθη που διαθέτει στον Προϋπολογισμό. Παιδεία και πολιτισμός όχι μόνο έχουν διαχωρισθεί στη συνείδησή μας, αλλά έχουν υποβαθμισθεί θεσμικά, οικονομικά και κοινωνικά, με αποτέλεσμα να έχουν συσσωρευτεί με τον καιρό όγκοι προβλημάτων, τα οποία έχουν τελικά καταστεί και δυσεπίλυτα.
  9. Έχουμε μια Παιδεία που, σε πολιτικό-κομματικό επίπεδο, είναι «πεδίο συγκρούσεων» αντί να αποτελεί «πεδίο συγκλίσεων». Σε όλες τις προηγμένες χώρες, αν υπάρχει ένα πεδίο που προχωρεί με σύγκλιση απόψεων, με συμπληρωματικότητα και με αμοιβαίες υποχωρήσεις, είναι η Παιδεία. Στη χώρα μας αποτελεί αντιθέτως πεδίο τεχνητού και αδικαιολόγητου κομματικού ανταγωνισμού, με ανυπολόγιστο κόστος για την ανάπτυξη τού τόπου σε όλα τα επίπεδα (κοινωνικό, οικονομικό, εθνικό).

    Οι στρεβλώσεις που αναφέρθηκαν, ισχυρίζεται ο κ Μπαμπινιώτης, έχουν τόσο εδραιωθεί στη συνείδηση τού κόσμου, ώστε όταν μιλάς για μια δραστική συνολική αντιμετώπισή τους, σε κοιτούν ανήσυχα, ενίοτε τρομαγμένα, άλλοτε δύσπιστα, συχνά συγκαταβατικά, συμφωνώντας ωστόσο όλοι ανεξαιρέτως- να το πούμε κι αυτό- ότι είναι ανάγκη να γίνουν. Ενοχλεί ίσως όλους μας το ξεβόλεμα... Αλλά έχουμε άλλη διέξοδο ή άλλα περιθώρια; Ο ίδιος υποσχέθηκε σε επόμενο άρθρο του να προτείνει τρόπους αντιμετώπισης.

Ας μας συγχωρέσει ο Καθηγητής, ένα πράμα φανερώνουν όλα αυτά που εντόπισε και όσα ακόμα είναι ήσσονος σημασίας και δεν αναφέρθηκαν: ΣΟΒΑΡΟ ΚΡΑΤΟΣ και ΣΟΒΑΡΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ, τα υπόλοιπα κατά την ταπεινή μας γνώμη είναι για να κάνουμε κουβέντα.

4 σχόλια:

katerina είπε...

Ηρθα και στο δικο σου σπιτι για καφέ. Και επιβεβαιωνοντας το ...έθνος αναδελφο, να συμπληρώσω, το απιστευτο που συμβαινει.

Η σχολική εκπαιδευση ειναι άθλια στην Ελλαδα, εστιάζει στο έλλασον, καταδικάζοντας σε άφασια το μειζον...
Φευγουν ελληνες μαθητές που απετυχαν στις πανελληνιες, έπιασαν κάτω απο την βαση...και τα καταφερνουν μια χαρά σε ευρωπαικά Πανεπιστημια....

Να μιλησω για μεταπτυχιακά...
Παρα τις άθλιες σπουδες που παρεχουν τα ΑΕΙ μας, τελικά δεν υπάρχει Ελληνας που να μην κάνει μεταπτυχιακό (καλα η Μ.Βρετανια, εχει βιομηχανία μεταπτυχιακών τιτλων, αλλά και σε όποια άλλη Ευρωπαική χωρα) και να τα πάει μια χαρά.

Τελικά πιστευω στο "γονιδιο' του Οσυσσεα, που πρέπει τελικά να διαθετουν οι Ελληνες, αν αποδεχτουμε τις ιστορικές συνεχειες. Και που προφανως, παρα τις επιμειξιες, ειναι τοσο ισχυρό, αυτό το "γονιδιο" που επιβιώνει, όλων των άλλων...

Γιάννη, αν μας ειχε ...ανακαλυψει ο Δαβίνος, σαν λαό αναφοράς, θα ήταν ακομα βεβαιωτερος για την θεωρία της καταγωγής και της εξελιξης των ειδων. Μάθαμε να επιβιωνουμε. Ο καταλληλοτερος επιβιωνει, όχι ο ισχυροτερος.
...Καταλληλοτερος με την έννοια του να αναπτυξει δεξιοτητες πολύ χρησιμες για να επιβιώσει στο περιβάλλον του...(μεχρι Καραμανλή φτανει η θεωρία μου...)

Δουρειος...λαός...

Ι.Σ. είπε...

Και καλό καφέ φτιάχνουμε και το τσιγάρο επιτρέπεται καθ' ότι το πάθος που διώκεται, όσο κι ό,τι να επιδιώκουμε, εμείς θα βγούμε λάθος. Στο βάθος το ζηλεύουμε αυτό που ρεζιλεύουμε και μάρτυράς μου ο Άθως.
Έχω την αίσθηση, με μισό αιώνα βιώματα απ' αυτή τη χώρα, αν πάρεις την ελληνική πραγματικότητα στα σοβαρά θα πρέπει να πας σε μοναστηριού κελί ή με τους άλλους στο τρελάδικο.
Τι να σου πω για αυτά που σχολίασες; Πως έχεις άδικο; Βρίσκω πολύ ενδιαφέροντα και τα κείμενά σου-και όχι μόνο εγώ, βεβαίως βεβαίως- και τα σχόλια.
Αυτός που προσαρμόζεται και όχι ο ισχυρότερος επιβιώνει κατά τον Δαρβίνο.
Ο Διόνυσος είναι ελληνική εφεύρεση. Ο Απόλλων την έκανε προ πολλού από δω και δεν τον βλέπω να γυρίζει.
Ζήτω η Ελλάδα (όπως ζήτω η τρέλα) και κάθε τι μοναδικό στον κόσμο αυτό!...

katerina είπε...

Τι ειναι η Ελλαδα;;;

Λοιπόν για να δωσω εργαστηριακό παραδειγμα...
Μένω Κηφισιά και το πρωινό μου γραφειο ειναι κέντρο και το απογευματινό μου εργαστηριο συνηθως Αγια Παρασκευή (αν και αυτο παιζει).
Ελληνιδα γαρ... πηγαινω με το αυτοκινητο στο γραφείο... Ναι μπορέι να τα πάρω στο κρανιο, και να επιχειρηματλογώ για το περιβάλλον...αλλά να μου το προσεχουν οι άλλοι...Εγω θα σωσω τον κοσμο;;;;

Εχω ανακαλυψει απιστευτες διαδρομές για να αποφυγω την κινηση της Κηφισίας, έχω ανακαλυψει απιστευτες βρισιες για τους συμπολιτες μου (ποσες φορές να πεις τη λέξη μαλακα...ε, κάπου πλητεις, ανακαλυπτεις καινουργια επιθετα...), έχω ανακαλύψει απίστευτες διαδικασίες, για να βαζω μάσκαρα, λιπ γκλος, και ρουζ στο αυτοκινητο, οδηγώντας. Προφανώς δεν φοράω ζωνη, ...μα πειτε μου, μπορεις να βάλεις ρουζ με την ζωνη, θα πασαλειφθεις. Εχω μια τεραστια γκάμα δικαιολογιών για τον τροχονομο που θα με σταματησει. Δεν εχω πάρει ποτε κληση, για ζωνη.

Κανείς Ευρωπαιος δεν θα διανοούνταν να οργανώσει έτσι την ζωή του.
Κάνω πάντα αυριο αυτό που μπορώ να κάνω σημερα, και επειδή έχω καθημερινή συνεργασία με ευρωπαίους με αυστηρά deadlines, εχω ανακαλύψει απίστευτες ...αλλά τελικά πιστευτές δικαιολογίες για να καταθετω προτάσεις, repports, ή δικαιολογητικά, ...πάντα εκτός προθεσμίας.
Γενικά, έχω κάνει αυτο που λέμε το απιστευτο...καθημερινότητα μου...

Η πιο συνηθισμένη εκφραση της καθημερινότητας μου είναι; «έλα μωρέ που δεν γινεται!!!! Θα το κάνουμε, τι θα πει δεν γίνεται;;;»
Αυτο ειναι η Ελλαδα... ακριβώς αυτο.... «έλα μωρε που δεν γινεται.... θα το κάνουμε».

Υ.Γ. Σε ευχαριστώ παρα πολύ που με σχολιαζεις. Τους ξεχωριστους, Ελληνιδα ειμαι, τους καταλαβαινω με την ...μια. Ελληνική δεξιοτης και αυτή...εμπειρική ...διδακτωρ ψυχολογιας.

Ι.Σ. είπε...

Ελλάδα... σίγουρα δεν είν' οι κάμποι και τ' άσπαρτα ψηλά βουνά.
Είναι δυστυχώς τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα και πολλές πληγές που αιμμοραγούν καθημερινά.
Θα το παλέψουμε το τέρας κι αν η τύχη μας φυλάξει... μπορεί να γλυτώσουμε το παιδί που κρύβεται μέσα σε καθέναν που ελπίζει.
Καλό κουράγιο, και ευχές άπειρες να μην αξιωθεί η φάτσα μας τη μούρη του τέρατος.